Lo sguardo sul mondo
Afocus on theworld
The theme of this year’s Uomini&Imprese is
that of corporate internationalisation. In 2012,
according to the latest statistics, 49.8%of Italian
manufacturing companies increased sales of
their products on foreignmarkets. Compared
to the same period in 2011, one out of every two
companies increased their export levels: figures
were up bymore than 9% for those companies
that are less exposed abroad (or rather those
which export less than 25%of their turnover),
whereas those that export more than 75%of their
turnover registered a decidedly lower increase
(
+0.2%).The companies that performed the
best were medium in size (+1.9%) and operative
within high-tech industries (3.8%).
Competitionwas inevitably calibrated on an
international scale and even our small-/medium-
sizedmanufacturing companies managed to carve
out a leading position for themselves.
Companies are coming upwithmore and
more customised solutions in place of standard
products, so as to be able tomeet the requirement
of amarket that is constantly changing.
The integration of economic systemmeans
that companies have to deal not only with new
customers, but also new rules of competition,
whilst, at the same time, reviewing their corporate
governance models. In short, they are facedwith a
fascinating challenge which at times, alsomeans
that major changes have to be made to corporate
processes, both in-house and externally.
Also this year, Uomini&Imprese decided to
involve the world of art when interpreting the
issues that appear on the cover.
Which is why we brought in a young artist, by the
name of ChiaraCapellini.The outcome was a
fascinating work of art where the coming-together
of entrepreneurial skills and internationalisation
is represented by a number of multicoloured ties,
depicting the various counties around the world.
Standing out in the middle is Italy, the symbol par
excellence of ‘Made in Italy’ throughout the world.
Il tema di Uomini&Imprese di quest’anno è quello dell’internazio-
nalizzazione delle imprese. Secondo gli ultimi dati Istat, nel 2012
il 49,8% delle imprese manifatturiere italiane ha incrementato le
vendite dei propri prodotti sui mercati esteri. Rispetto allo stesso
periodo del 2011, un’impresa su due ha aumentato dunque la pro-
pria quota di export: è cresciuta di oltre il 9% per le imprese meno
esposte all’estero (ovvero quelle che esportano meno del 25% del
proprio fatturato), mentre quelle che esportano più del 75% del
fatturato hanno registrato un aumento decisamente più limitato
(
+0,2%). La migliore performance è stata realizzata dalle medie im-
prese (+1,9%) e nei settori ad alta tecnologia (+3,8%).
La competizione si è inevitabilmente calibrata su scala internazio-
nale e anche le nostre piccole e medie imprese manifatturiere si
sono attrezzate per ritagliarsi un ruolo da protagonisti. Le imprese si
stanno sempre più orientando a proporre soluzioni customizzate an-
ziché semplici prodotti standard, venendo sempre più incontro alle
richieste di un mercato in costante evoluzione. L’integrazione dei
sistemi economici impone inoltre alle imprese di confrontarsi non
solo con nuovi clienti ma anche con nuove regole di competizione,
ripensando anche ai loro modelli di governance aziendali. Insomma,
una sfida affascinante che comporta a volte anche profondi cambia-
menti dei processi dentro e fuori l’azienda.
Anche quest’anno, Uomini&Imprese ha deciso di farsi accompagnare
dall’arte nell’interpretazione del tema in copertina. Abbiamo così
coinvolto una giovane artista, Chiara Capellini. Ne è nato così un
affascinante quadro dove il connubio tra imprenditorialità e interna-
zionalizzazione è rappresentato da variopinte cravatte raffiguranti i
diversi Paesi del mondo. Al centro spicca quella italiana, simbolo del
protagonismo del Made in Italy nel mondo.
Editoriale
di Luca Rossi